ראש הממשלה בנימין נתניהו   מקור: לע"מ (קובי גדעון)

לנוכח המשבר החברתי העמוק בו המדינה מצויה מאז ההכרזה על הרפורמה המשפטית, ולאור הכוונה המסתמנת של בית המשפט העליון לפסול חוק יסוד, לראשונה בהיסטוריה של ישראל, על ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל החלטה מנהיגותית ולהוביל בעצמו מתווה לפתרון המשבר העמוק שקורע את החברה הישראלית.

בראש ובראשונה, על ראש הממשלה להשלים עם מה שהיה ברור מתחילת הדרך – אף אחד באופוזיציה, כולל בני גנץ, אינו מסוגל או רוצה להגיע להסכמה רחבה עם הקואליציה על הרפורמה המשפטית. לפיכך, על ראש הממשלה להציע בעצמו מתווה לפתרון המשבר.

ראשית, על הקואליציה להקשיב קשב רב לדברי השופטים בדיון היום, לאמץ חלק ניכר מהערותיהם ולחוקק מחדש בהתאם את תיקון חוק היסוד בעניין הסבירות. מדובר אפוא בריכוך חד צדדי של ההגבלה על הסבירות, עוד לפני שבית המשפט העליון יפסוק בנושא.

שנית, יש לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שיבטיח לקואליציה, לאופוזיציה ולשופטים זכות וטו על בחירת השופטים. כדי להשיג זאת, יש להוציא את שני נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה, להוסיף שני חברי כנסת במקומם ולקבוע את החלוקה הבאה: את הקואליציה ייצגו שר המשפטים, וכן שר נוסף וחבר כנסת שתבחר הקואליציה; את האופוזיציה ייצגו שלושה חברי כנסת שייבחרו על ידי כלל חברי האופוזיציה; את בית המשפט העליון ייצגו שלושה שופטים כמו היום. כל החלטה על מינויים תתקבל בוועדה ברוב של שבעה מתוך תשעה. כך, לכל גורם תישמר זכות וטו על החלטות הגורמים האחרים, מה שיכפה על הצדדים להגיע להסכמות ולפשרות, ולא משנה מי בשלטון.

שלישית, לאור הערות השופטים בדיון היום על מצבי קיצון בהם רוב מזדמן יכול לפגוע באופי הדמוקרטי של המשטר, יש לשריין את הזכות לבחור ברוב של 80 חברי כנסת, בדומה לסעיף בחוק יסוד: הכנסת הקובע כי הכנסת לא תוכל להאריך את כהונתה אלא בחוק שנתקבל ברוב של 80 חברי כנסת. בכך, תפגין הקואליציה את המחויבות שלה לשמירה על המשטר הדמוקרטי, ותשכך במעט את החששות, המופרכים לכשעצמם, מפני פגיעה בזכות לבחור.

רביעית, על ראש הממשלה להודיע לכנסת על הקפאת כל חקיקה הקשורה לרפורמה המשפטית למשך שנה וחצי. הכנסת תצביע על כך וההקפאה תהפוך להחלטת כנסת.

סביר להניח שגנץ, ובטח לפיד, לא יתמכו אפילו בהצעת פשרה זו. מבחינתם זו תהיה התאבדות פוליטית, היות שהגורמים הקיצוניים המובילים את המחאה נגד הרפורמה המשפטית יפנו את זעמם כלפי השניים. ספק אם בעת הנוכחית גנץ ולפיד מסוגלים, או חפצים, להתעמת עם הקיצוניים במחנה ההתנגדות לרפורמה.

לפיכך, על ראש הממשלה להציג לראשי האופוזיציה את המתווה המפורט לעיל ולקוות שהם יתמכו בהצעה זו ברמה העקרונית. אם זה לא יקרה, וראשי האופוזיציה ידחו את ההצעה, על הקואליציה לחוקק את המתווה באופן חד צדדי ולקוות שהארץ תשקוט כך למשך 18 חודשים.

חיים רמון כיהן כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל

users: חיים רמון

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר