היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה   מקור: ויקיפדיה (תומר יעקובסון)

לפני שהחלה היום ישיבת הממשלה, אמר בני גנץ כי "היום בממשלה יש זובור ממשלתי ליועצת המשפטית לממשלה". גנץ התכוון לבקשתה של הממשלה לקבל הבהרות מהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לגבי מדיניות האכיפה העדכנית של המשטרה והפרקליטות ונתונים עדכניים על מעצרים וכתבי אישום.

גנץ מחזיק בדעה שהיועצת המשפטית לממשלה היא מעל הממשלה ולא חייבת לה דין וחשבון. בעיניו היועצת אמורה להיות חזקה אף יותר מלואי ה-14, שעוד היה צריך לתת מדי פעם דין וחשבון למועצת האצילים, כי אחרי הכל "המדינה זה היא". חבל רק שהוא לא מקשיב למספר 2 שלו, גדעון סער, אשר ב-"תכנית סער לתיקון מערכת המשפט" מתח ביקורת נוקבת על גישה זו בדיוק.

Saar Plan Attorney General

מתוך "תכנית סער לתיקון מערכת המשפט"

אני מניח שגנץ, שב-2005 כבר היה אלוף במטכ"ל, יודע שבפברואר אותה שנה, קיימה שרת המשפטים ציפי לבני ישיבה עם כל צמרת משרד המשפטים, לאור הערכות המצב כי "ההתנגדות הבלתי חוקית להתנתקות תגבר ככול שיתקרב מועד הפנוי".

בישיבה זו הוחלט כי לבני תביא לאישור הממשלה הצעה להקים יחידה ייעודית בפרקליטות המדינה שתוקדש לטיפול בהפרות חוק שיתבצעו במסגרת המחאה נגד ההתנתקות. נקבע כי היחידה תפעל בתיאום מלא עם משטרת ישראל, צה"ל והשב"כ. עוד הוסכם כי בראש מטה היחידה יעמוד שי ניצן, המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, שירכז את הטיפול בכל התלונות וילווה את כל שלבי החקירה, עד להגשת כתבי האישום.

Tzipi Livni 2010 Amos Ben Gershom

ציפי לבני

בישיבת הממשלה שנערכה ב-27 בפברואר 2005, בה נכחתי כשר, השתתפו כל בכירי מערכת האכיפה: היועץ המשפטי לממשלה, מפכ"ל המשטרה, ראש השב"כ ופרקליט המדינה. בסקירות שנתנו גורמים אלו הם הביעו חשש מפני "הפגנות בלתי חוקיות, חסימות דרכים, פעולות המרדה, וכן התגברות קריאות ההסתה".

לאחר ששמענו את המידע של גורמי האכיפה, אישרה הממשלה את הצעת שרת המשפטים לבני והחליטה כי "תוקם במשרד המשפטים, במסגרת פרקליטות המדינה, יחידה ייעודית לטיפול משפטי בתופעות של הסתה לאלימות, המרדה וגילויי אלימות לסוגיהם, לרבות חסימות דרכים, הפגנות בלתי חוקיות וגילויי אלימות נגד עובדי ציבור, במסגרת המאבק נגד תכנית ההתנתקות" (החלטת ממשלה 3312, 27 במאי 2005).

אבל זה בסדר "כי עברו המון שנים" וכי אלו היו "אנשים אחרים". בימינו המוחים הם "אנשים נורמלים, שבאים מהמקום הנכון", ולכן היום בישיבת הממשלה הדגישה היועצת המשפטית לממשלה את חשיבותה של "מחאה אפקטיבית". ומה עם שלטון החוק והסדר הציבורי? מבחינתה הם יכולים ללכת לעזאזל. עתה לא נותר אפילו צל של ספק שבהרב-מיארה כרתה ברית עם המחאה על מנת לסכל את מדיניות מהממשלה, וזאת גם במחיר של אכיפה בררנית חסרת תקדים. ואם הממשלה מצפה שהיועצת המשפטית לממשלה תיתן לה הבהרות לגבי מדיניות האכיפה, עדיף לה כבר לפנות ללואי ה-14, כי ממנו יש לה יותר סיכוי לקבל דין וחשבון.

חיים רמון כיהן כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל

users: חיים רמון

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר