כריכה של הגדה של פסח, איור של יונה לוי גרוסמן   מקור: דניאל לוי
כריכה של הגדה של פסח, איור של יונה לוי גרוסמן

ישראל היא אחת המדינות המגוונות בעולם. אפשר למצוא אצלנו אזרחים משלוש דתות, ומשלל עדות, שפות ותרבויות. ולמרות זאת נוצרה בישראל תחושה של "ישראליות" שאפשרה לקבוצות כה שונות של אנשים לראות את עצמם כאזרחים של אותה מדינה. בפועל, הזהות הישראלית היא החוט המשותף היחיד של כל מי שחי במדינה הזו.

בקרב יהודים-ישראלים רבים, נפרם מרקם הזהות הישראלית, אם לא נקרע לחלוטין, בעקבות המחלוקות בין המרכיב הישראלי למרכיב היהודי ואילו החוט המקשר בין האזרחים היהודים לאזרחים הערבים נחתך על ידי המאכלת החדה של "חוק יסוד הלאום". חוסר השוויון, השנאה והפחד הופכים את תיקון הזהות הישראלית לכמעט בלתי אפשרי.

האיום הקיומי על מדינת ישראל אינו איראן אלא הלאומנות הבלתי מרוסנת בקרבנו. הלאומנות הישראלית רואה בקבלת המגוונות של החברה הישראלית סממן של חולשה, וגורסת כי העם שלנו עליון על פני העמים האחרים. אבל אימוץ השונות צריך להיות מקור הכוח האזרחי שלנו.

על מנת שמדינת ישראל תהפוך לחברה בריאה יותר שחובקת את השונות שבתוכה, עלינו לעגן את העקרונות האוניברסליים של חירות, חופש ביטוי, חופש דת וחופש מדת, חופש ההתארגנות הפוליטית, עיקרון השוויון וזכויות למיעוטים בחוקינו (או בחוקה מוסכמת). במקביל, עלינו להוציא מהחוקים שלנו ומדרך יישומם כל הפליה. את המרכיב האזרחי בזהותנו יש לקבוע כבסיס המשותף לקיומנו בישראל וזאת לפני כל מרכיבי הזהות האחרים שלנו.

אנו צריכים לקדם ולטפח את ההגינות בחברה הישראלית ולצאת חוצץ כנגד הגזענות הפושה בה. עלינו לדרוש מנבחרי הציבור כמו גם מהתקשורת ומהקולות המובילים ברשתות החברתיות לחדול מכל הסתה ושנאה ולהתחיל לטפח את האזרחות המשותפת שלנו.

לבסוף, עלינו לדחות את רעיון שליטה בעם אחר. מניעת החירות ממיליוני פלסטינים והמשך השליטה הצבאית בשטחים הכבושים אינם מוסריים ורק פוגעים בלגיטימציה של מדינת ישראל בקרב קהילת העמים. עלינו לפעול להבטחת שוויון במדינה וחירות בארץ. אם נקבל את העקרונות הללו, נמצא את היכולת לחיות בשלום בינינו לבין עצמנו ובין מדינת ישראל לבין שכנותיה.

גרשון בסקין הוא יזם חברתי ופוליטי, מנהל קרן השקעות למען שילוב של פיתוח כלכלי עם יישוב הסכסוך ומנהל סניף המזרח התיכון של ארגון הקהילות הבינלאומיות

users: גרשון בסקין

אורנה בן עמי
גרשון אתה כל כך צודק!! תבורך

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר