זהבה גלאון   מקור: המכללה האקדמית ספיר

במאמר שפורסם ביום רביעי האחרון בעיתון "הארץ", תקפה זהבה גלאון את ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שהנהיג את קונספציית חיזוק החמאס, והשתלחה בערוץ 14 על כך ששיווק את הקונספציה ההזויה הזו.

"נתניהו לא הגה את הקונספציה של חיזוק חמאס בחדרים סגורים, מעלי עשן, בין אנשי ביטחון המומים. הוא אמר זאת בישיבה של סיעת הליכוד ב–2019. מי שהבטיח לציבור לחסל את חמאס הרשה לעצמו להתבטא כך, כי הוא ידע שלצדו תעמוד מערכת משומנת ופוטיניסטית של שופרות, שימרחו את האמירה בחמאה וידאגו שהיא תחליק בגרון הציבור. נתניהו ידע שהוא יכול לומר כל דבר, לא משנה כמה מטורף ומפלצתי, ותולעיו בתקשורת ינרמלו אותו, יסבירו אותו, ישווקו אותו מחדש באריזה נוחה לעיכול.

לצבא האנשים השבורים של נתניהו ברשתות יש גנרלים. יש להם אינטלקטואלי חצר כדוגמת אבישי בן חיים וגדי טאוב, יש להם פרשנים כמו ינון מגל ואראל סג"ל, יש להם את הקול של יעקב ברדוגו וברל'ה קרומבי. השופרות הם חלק מהמכונה של נתניהו. הם יצרני המציאות המדומה, ששיווקו אז ומשווקים עכשיו לציבור את האיש הזה והדוקטרינות המטורללות שלו. נתניהו אחראי, אך אחראים גם אלה שמכרו בשבילו את הקונספציה".

שפשפתי את עיני בתדהמה למקרא הדברים. הרי גלאון עצמה הייתה תומכת ותיקה ונלהבת בקונספציית חיזוק החמאס, אפילו יותר מנתניהו. חיפוש קצר בגוגל ובמדיה החברתית מגלה עשרות התבטאויות בהן תמכה בדו-קיום עם שלטון החמאס ברצועת עזה והתנגדה לכל פגיעה בו.

גלאון ראתה בשלטון החמאס על רצועת עזה "נתון" שאין לפעול לשנותו, וקראה שוב ושוב להודנה ולהסדרה ארוכת טווח מולו. היא אף הטיפה לאופוזיציה על כך שלא פעלה מספיק למען מהלך של הסדרה מול החמאס. בכל הקשור למתן לגיטימציה מדינית ליישות הטרור של החמאס, גלאון הייתה יותר גרועה מביבי.

גלאון התנגדה בכל תוקף למבצע צבאי למיטוט שלטון של ארגון הטרור הדאע"שי ברצועה. כבר במהלך מבצע "עופרת יצוקה" היא שיתפה פעולה עם שר הביטחון אהוד ברק כדי למנוע מהלך קרקעי ברצועת עזה. היא התנגדה למהלך קרקעי במבצע "עמוד ענן". במבצע "צוק איתן" היא קראה להפסקת אש חד-צדדית עוד לפני שהושמדה אפילו מנהרה אחת, הסבירה שאי אפשר לנצח את טרור החמאס "לא באמצעות תקיפות אוויריות ולא באמצעות כניסה קרקעית" ונימקה את עמדתה בכך שהמבצע גבה "מחיר של מאות אזרחים חפים מפשע ומאות פצועים." היא התנגדה לחיסול ראשי החמאס (למעשה גלאון מתנגדת לכל שימוש של ישראל בסיכולים ממוקדים ומכנה מדיניות זו "טרור נגד טרור"). היא אפילו התנגדה ליציאה למהלך צבאי נגד החמאס לאחר שהארגון ירה עשרות רקטות לעבר ישראל במאי 2021, ולמבצע "שומר החומות" היא קראה "מבצע ההרג בעזה". למעשה, גלאון תמכה בשימור שלטון החמאס ברצועת עזה הרבה יותר מאשר נתניהו.

גלאון גם התנגדה לסגרים שהטילה ישראל על רצועת עזה והסבירה שהפכנו אותה "לבית הכלא הגדול בעולם". היא אפילו התנגדה להחלטתו של אבו מאזן לחנוק כלכלית את שלטון החמאס ברצועה (גם נתניהו התנגד לכך). היא הסבירה שהאינטרס של ישראל הוא "עזה מתפקדת ומשגשגת" תחת שלטון החמאס. בכל הקשור לקונספציית חיזוק החמאס מבחינה כלכלית גלאון היא ביביסטית על סטרואידים.

וכאשר גלאון תוקפת את ערוץ 14 על תמיכתו בקונספציה של נתניהו, במסגרת מאמר דעה בעיתון "הארץ", אין אירוני מזה. אמנם, כמעט כל אמצעי התקשורת תמכו בהתלהבות בקונספציית "הדו-קיום" עם שלטון החמאס, אבל עיתון "הארץ" בלט מעל כולם. הקו המערכתי של העיתון ראה בחמאס פרטנר מדיני והתנגד לכל ניסיון לפגוע בשלטונו. מערכת הארץ הגדילה וטענה שההסדרה עם שלטון דאע"ש העזתי היא בכלל אינטרס ישראלי. בכל הקשור לחיזוק החמאס, "הארץ" היו יותר ערוץ 14 מערוץ 14.

המאמר של גלאון הוא שיא חדש של צביעות ושל שכתוב ההיסטוריה. גלאון תוקפת עתה בחמת זעם את נתניהו "והדוקטרינות המטורללות שלו" ואת ערוץ 14 "שמכרו בשבילו את הקונספציה", משום שהיא יודעת היטב שהיא עצמה, מפלגת מרצ שעמדה בראשה, ועיתון "הארץ" בו היא כותבת, תמכו כולם בקונספציית חיזוק החמאס שהביאה לטבח השבעה באוקטובר.

חיים רמון כיהן כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל

users: חיים רמון

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר