אדם במשרד   מקור: היפופקס

ישראל דנציגר הביא למגזר הציבורי שילוב מיוחד – הוא גדל בערוגות הקיבוץ הדתי והגיע אל המגזר הציבורי מלא בערכים של עשייה ציונית. אלא שנחיתתו בשירות הציבורי הגיעה לאחר ששימש שנים רבות כיזם ומנהל בחברות הייטק, משם הביא דרכי פעולה חדשניות ויעילות אותן התקשה להטמיע במערכת הציבורית.

המתח בין הידיעה כיצד הדברים צריכים להיעשות (או לפחות כיצד הם נעשים במגזר הפרטי) לבין הקושי ליישם חידושים יעילים במגזר הציבורי המסורבל וההתנגשות בין הרצון לתרום ולהשפיע על עתידה של המדינה לבין התסכול ממערכת שעושה כל שביכולתה לסכל כל התקדמות ושיפור – מלווים את הסיפור לכל אורכו.

הספר הוא מעין יומן מסע אישי-ציבורי אליו מזמין אותנו דנציגר. הוא מספר קצת על עברו, על האופן בו נחת בפוליטיקה הישראלית ובשירות הציבורי, כיצד "התגלגל" להיות מנכ"ל משרד בו לא חפץ בכלל, איך התאהב במשרד וכיצד גילה את היכולות לשנות ולהשפיע באופן דרמטי על הציבור הישראלי, אך גם עד כמה קשר לשנות לטובה. בנוסף, הוא מספר גם על שותפים לדרך, מנהלים נוספים לצידם עבד שהיוו עבורו דוגמה לשותפות חיובית.

בחלקו הראשון של הספר דנציגר מצליח להדביק את הקורא ברוח האידיאליזם שלו. המסירות לכלל – אותה ינק מהוריו ומהקיבוץ בו גדל – מלווה אותו בכל עשייתו הציבורית. הוא חדור בערכים של ציונות ודוגמא אישית שמנחים אותו בכל תפקידיו. הערכים הללו עוברים באופן כן ומרשים בסיפורים ובאנקדוטות השוזרים בעמודי הספר. אך דנציגר לא מסתפק ב-"רק על עצמי לספר ידעתי". הוא מבקש למשוך את הטובים ביותר אל המגזר הציבורי ולשכנע אותם שזהו המקום המתאים ביותר למעוניינים בהשפעה ציבורית משמעותית.

לשם כך הוא מתאר את העבודה במגזר הציבורי על צדדיה השונים. דנציגר מדגים כיצד לפעמים ניתן בהחלטה אחת להשפיע על מדיניות ארוכת שנים שתשליך על איכות חייהם של רבים, הוא מפרט כיצד מתנהל סדר היום של עובד הציבור במשרד ממשלה טיפוסי – מהן המחלקות השונות והתפקידים השונים, כיצד נערכים דיונים ואיך מתקבלות החלטות. בהקשר הזה זהו בהחלט ספר מומלץ לכל מי שחושב על האפשרות לעבוד במגזר הציבורי ומעוניין להבין איך בדיוק מתנהלת העבודה שם.

דנציגר נכנס לנבכי עבודת המשרד ממשלתי. הוא מסביר כיצד מוצעות הצעות לסדר היום, מי ומי בבוחשים בהצעות הללו וכיצד מנסחים אותן בסופו של דבר. הוא מבאר מהו תפקידו של היועץ המשפטי ומהי השפעתו על התפקידים השונים, וכמובן, כיצד מבינים מהן ההשלכות הכלכליות של כל הצעה ואיך "מעבירים" אותה בכל זאת אצל "נערי האוצר".

אף על פי כן, למרות האידיאולוגיה, הערכים, הציונות והקריאה הגדולה לשרת את הציבור אי אפשר להתעלם מרעשי הרקע אותם מתאר המחבר בכנות. הוא מסביר שלא כל עובדי המדינה בטלנים כפי שנהוג לתאר אותם, אך חלקם בהחלט כאלו. הוא מודה כי תהליכים רבים מסורבלים באופן נוראי ולא ניתנים לשינוי, ומדגים באריכות כיצד ניסה לגייס אדם כלבבו למשרת אמון ונכשל בכך למרות תהליך של חודשים ארוכים. גם החשיפה האישית של מי שנכנס למגזר הציבורי מוזכרת באריכות. סיפור אישי על "סיכול ממוקד" שניסו לעשות לו כמה ממתנגדיו מעורר תחושת אי-נוחות רבה, כאילו לא ניתן להצטרף לפעילות הציבורית מבלי להתלכלך, לא משנה כמה ישר תהיה.

בשורה התחתונה הספר מהווה מצע חשוב להיכרות עם המגזר הציבורי ועם העשייה הציבורית והוא מעודד ומדאיג כאחד. לעת עתה נותרתי עם הרגשת של הוקרת תודה לאנשים כמו דנציגר שלמרות כל הקשיים המתוארים בספר, לא מרימים ידיים. נקווה שנמשיך ונזכה לשליחי ציבור טובים והגונים כמותו.

ישראל דנציגר / הזמנה לשרת ציבור
מטר, 2022
244 עמודים

נדב רט הינו יועץ לקבלת החלטות בתחומי חברה וכלכלה ועורך מיזם התוכן "וואלה, רעיון!" בפייסבוק ובטלגרם

users: נדב רט

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר