אשה בחשיכה   מקור: אנספלש (מולי בלאקבירד)

לאלינור פלאד יש מה שנראה כמו חיים מושלמים. היא נשואה לג'ו, מנתח כף יד מצליח, ואם לטימבי בן התשע. אבל ימיה של אלינור עוברים עליה בשגרה מנוונת: "כי כמו שזה עכשיו זה פשוט לא הולך. להתעורר רק כדי להעביר את היום עד שיגיע הזמן לשכב לישון. שגרת היומיום היא חרפה של ממש, עלבון לכבוד ומשהו שבקושי אפשר לקרוא לו חיים".

הספר נפתח בהחלטה של אלינור לעשות שינוי: "היום יהיה שונה. היום אהיה נוכחת... היום אשחק עם טימבי במשחק קופסה. אזום סקס עם ג'ו... אהיה שופעת אדיבות ושליטה עצמית. היום אקנה בחנויות מקומיות. היום אהיה האני הטובה ביותר, האדם שאני מסוגלת להיות, היום יהיה שונה". העלילה כולה מתרחשת במהלך יום אחד ומגוללת את האירועים הפוקדים את אלינור במהלכו.

העלילה נעה בשני צירים. הציר הראשון עוקב אחר מאורעות היום בסדר כרונולוגי: אלינור לומדת שירה; אלינור מוזעקת לבית הספר לאסוף את טימבי; אלינור גונבת צרור מפתחות של אמא אחרת; אלינור תופסת את בעלה בשקר; אלינור פוגשת מישהו מעברה ומגלה שהוא כוכב נוסק; [זהירות ספוילר] בסיום הספר מגלה אלינור מדוע בעלה שיקר לה. הציר השני עוסק בנקודות מפתח ביחסיה של אלינור עם אחותה הקטנה אייבי: ילדותן של השתיים בצל אביהן האלכוהוליסט; הקרע שנוצר בין האחיות שמונה שנים לפני תחילת הסיפור.

עלילת הספר תפורה בתפרים גסים. הדבר בולט במיוחד בתיאור הקרע בין האחיות המודבק לעלילה באופן מלאכותי ומנותק מכל הקשר. הקשר ביניהן מתנתק בשל מריבה בנושא לא מהותי, וזאת למרות שעד אותו שלב בסיפור שוררת ביניהן אהבת נפש. אלינור כואבת את ניתוק היחסים עם אחותה אולם הפסיביות שלה מדכאת כל אמפתיה העשויה להתעורר אצל הקורא. היא מעדיפה התקרבנות מעיקה והאשמת אחרים כדי לא לבצע שום שינוי בחייה אותם היא חיה מתוך קהות חושים.

"היום יהיה שונה" מתיימר להיות רומן מצחיק, מפתיע וקליל אבל נכשל כישלון חרוץ בכל יומרותיו. הספר מתובל בהומור אולם אינו מצחיק, הקטעים המפתיעים בו צפויים לחלוטין והקלילות ממנו והלאה. ספר לא מומלץ שהקריאה בו מתישה ומשעממת.

היום יהיה שונה / מריה סמפל
מודן, 2018
תרגום לאנגלית: רוני שרי-פרייז
253 עמודים

דניאלה ש. היא מבקרת הספרים של אתר דיומא

users: דניאלה ש.

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר