הלוגו של דיסני+   מקור: ויקיפדיה (חברת וולט דיסני)

מאז שהושק בארצות הברית בנובמבר 2019, עלה מספר המנויים בדיסני+ במהירות שיא וכיום זהו שירות הסטרימינג השלישי בגודלו בעולם אחרי נטפליקס ופריים וידאו של אמזון. אחד היתרונות של דיסני+ על פני מתחריו היא הכמות הגדולה של תוכן מקורי המבוסס על זיכיונות פופולריים כמו "מלחמת הכוכבים" וגיבורי העל של מארוול.

עם זאת, דווקא בהקשר של התוכן המקורי בדיסני+, יש תלונה שמופיעה שוב ושוב ברשתות. מסתבר שעוצמת השמע בתוכן המקורי נמוכה מדי. כך, למשל, מנויים רבים מלינים (בעיקר ברדיט) שבשתי סדרות המקור החדשות של דיסני+, "מון נייט" מהיקום הטלוויזיוני של מארוול, ו-"הספר של בובה פט" מהיקום הטלוויזיוני של מלחמת הכוכבים, עוצמת השמע בסצנות מסוימות, ובייחוד בקטעי פעולה, לא עומדת בציפיות.

טריילר לסדרה "מון נייט"

 

הבעיה

מסתבר שהבעיה בעוצמת השמע נובעת מהבחירה של דיסני+ להשתמש בתוכן המקורי שלה בטכנולוגיית סאונד המתקדמת דולבי אטמוס (Dolby Atmos).

חברת דולבי החלה להתקין מערכות שמע עם דולבי אטמוס באולמות קולנוע בשנת 2012. כיום יש כבר יותר מ-6,000 אולמות קולנוע בתשעים מדינות בהן מותקנות מערכות סאונד אלו. ב-2014 הכריזו חברות כמו פיוניר, ימאהה ומרנץ על פיתוח מערכות קולנוע ביתי עם טכנולוגיית דולבי אטמוס. כיום טכנולוגיית השמע הזו מצויה גם בטלפונים סלולריים, באוזניות ובקונסולות.

התקן המתקדם של דולבי פותח כדי להעניק חוויית סאונד "תלת ממדית". בדולבי אטמוס ניתן לשייך עד 128 ערוצי שמע (היות שניתן לשייך שני ערוצי שמע לרמקול, המערכת מאפשרת לשייך ערוצי שמע ל-64 רמקולים). וכך, באולמות קולנוע המשתמשים בדולבי אטמוס עשרה ערוצי שמע מוקדשים לדיאלוגים ולקולות רקע מרכזיים, וב-118 הערוצים האחרים האחרים אפשר להשמיע צפירה של רכב מאחורי הצופים או ציוץ של ציפורים מעליהם – כולל תנועה של הצליל באמצעות מעבר בין הרמקולים – כך שהצופה חש חוויית שמע היקפי מציאותית ביותר. במערכות שמע ביתי עם 12 רמקולים, רמקול אחד משמש לשמע עיקרי ו-11 האחרים לשמע ההיקפי.

אולם, לרוב האנשים אין מערכות קולנוע ביתי מתקדמות בבית, וסצנות הסאונד המורכבות בסדרות המקור של דיסני – למשל מרדף מכוניות – תושמענה בטלוויזיות הביתיות בעוצמת שמע נמוכה.

 

הפתרונות

ב-16 ביוני יושק שירות הסטרימינג דיסני+ בישראל. מנוי חודשי יעלה 39.90 שקל לחודש ומנוי שנתי יעלה 399 שקלים. סביר להניח שעד מועד השקת השירות בישראל, דיסני לא תמצא פתרון לבעיית השמע המדוברת. אז מה עושים?

כדי להגיע לסאונד אופטימלי בדיסני+ צריך לקנות מערכת קולנוע ביתי הכוללת טכנולוגיית דולבי אטמוס. אבל אם אין לכם אלפי שקלים מיותרים להשקיע ברסיבר מיוחד וברמקולים שקועי תקרה, תצטרכו למצוא פתרון אחר.

היות שהבעיה קיימת רק בתוכן מקורי ובולטת בעיקר בסצנות פעולה אפשר לפתור את הבעיה על ידי הגבהת עוצמת השמע בטלוויזיה בקטעים הרלוונטיים והנמכת העוצמה בחזרה אחרי שהם מסתיימים. אבל למי יש כוח לכל העבודה המאומצת הזו?

למרבה המזל, מטורפי הרדיט מצאו פתרונות שלא ירגיזו את מנהל הבנק שלכם ולא יגרמו לכם לשריר תפוס באגודל.

בטלוויזיות בהן קיימת אפשרות "תאימות לדולבי אטמוס" (כהכנה למערכת קולנוע ביתי), כבו אותה (אם הדבר ניתן). כיבוי האופציה "ינרמל" את הסאונד.

אפשרות אחרת היא הפעלת מוד המצמצם את טווח האודיו, אם יש לכם אפשרות כזו בטלוויזיה, ואז הסאונד בדיאלוגים ובסצנות הפעולה יושמע בעוצמת דומה.

ואם גם זה לא עובד (או לא קיים אצלכם בטלוויזיה), אפשר לשחק באפשרויות השמע השונות בתפריט הטלוויזיה כדי לראות מתי שומעים יותר טוב את סצנות הפעולה. אולם, הואיל ורובנו לא באמת מבינים מהן כל אפשרויות השמע בתפריט, מומלץ לתעד את הכיוונון המקורי לפני שמתחילים לשחק בהגדרות (וכדאי לוודא שיש גם כפתור "איפוס שמע" שיאפשר לכם לחזור בחזרה להגדרות היצרן).

כך או כך, בעוד חודש וחצי נוכל לראות את מון נייט, בובה פט, גברת מארוול ואובי-ואן קנובי מתרוצצים אצלנו במסכים, אז גם עם סאונד לא מושלם מדובר בצרות של עשירים.

טריילר לסדרה "גברת מארוול"

שי שגב משמש כמבקר תרבות, קולנוע וטלוויזיה באתר דיומא. בשנים האחרונות משמש ככתב היין, האלכוהול והקולינריה הבינלאומית של Ynet, כתב התרבות והטכנולוגיה באתר ג'ירפה, עורך מגזין יין וגורמה, מגזיני תעופה, תיירות ומלונאות מובילים

users: שי שגב

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר