נערה עצובה   מקור: פקסהיר (קייל פינאצו)

את עלילת הספר "לאהוב בלי סודות" מניע הכלב וולפגאנג. הכלב השייך לכומר בראיין, החי בשכנות למשפחת ווס, לא מאפשר לאב המשפחה בארנבי לישון בלילות. כדי להיפטר מהרעש של הכלב, בארנבי האתאיסט רוכש את הכנסייה ומשפחת ווס עוברת להתגורר בה: "אני פותחת את הדלתות הקדמיות ונכנסת אל הרבע הראשון, רבע אחת. הוא כולל את אזור התפילה שהוסב לסלון ומטבח די גדול, שהיו יכולים להיראות נורמליים אלמלא הפסל הענק של ישו הצלוב על הקיר המזרחי בסלון".

גיבורת הספר היא מֶריט, נערה מתבגרת בת שבע עשרה החווה ניכור עמוק ממשפחתה: "אני יכולה לומר בוודאות שאנחנו גרים במבנה הכי יוצא דופן בעיירה הזאת. אני אומרת מבנה כי זה בוודאות לא בית. ובתוך המבנה יש שבעה דיירים יוצאי דופן במיוחד. איש לא יוכל לדעת לפי חזות המבנה שהמשפחה בת שבע הנפשות מונה בין היתר אתאיסט, מפרקת משפחות, רעיה לשעבר שסובלת מאגורפוביה חמורה, ונערה מתבגרת עם אובססיה מוזרה שגובלת בנקרופיליה".

מריט מפסיקה לפקוד את בית הספר ומטפחת את התחביב שלה – איסוף גביעים. לאחר כל תקרית מביכה או לא נעימה היא רוכשת לעצמה גביע לאוסף שבחדרה: "נכשלתי בטסט? פרס ראשון בהדיפת כדור ברזל. לא הזמינו אותי לנשף הסיום? גביע לצוות הכוכבים במחזה של מערכה אחת. אבא שלי מציע נישואים למאהבת שלו? אליפות ליגת הילדים בבייסבול".

לכאורה לפנינו עוד ספר התבגרות מסוגת "בוגרים צעירים" (Young Adults), אבל היצירה צוללת לעומקן של סוגיות מורכבות ונפיצות – אֵבֶל, מיניות על גווניה, הורות ומגבלותיה, אובדנות, שפיות, קנאה, חולי והעדר תקשורת: "אני יודעת שהוא מנסה להיות מצחיק, אבל העובדה שהוא חושב שאני הולכת לבית הספר מעיבה על כל השאר. זה כאילו שאין לנו הורים בכלל. יש לנו אמא שחיה במרתף ואבא שחי בעולם משלו. ולאף אחד אין שמץ של מושג מה קורה עם האחרים בבית הזה".

על תהליכי ההתבגרות הכואבים שלה, מריט מספרת בכנות מעוררת הזדהות: "וזאת סיבה נוספת לכך שנשארתי בבית. משום מה חשבתי שיהיה יותר כיף להישאר בבית מאשר ללכת לבית ספר שבו לא נחשבתי, אבל זה לא יותר כיף. אני שונאת גם להיות בבית. גם כאן אני לא נחשבת, וגם כאן אף אחד לא סופר אותי. אם אנשור מהחיים כמו שנשרתי מהלימודים, החיים של כולם ימשיכו כסדרם". מריט מתקשה לקבל את מצבה המשפחתי והחברתי, עד שבלית ברירה – כפי שקורה בספרי התבגרות רבים – היא מגלה שעליה לשנות קמעה את אופן ההתבוננות שלה על המציאות כדי למצוא את מקומה.

"לאהוב בלי סודות" הוא רומן התבגרות קליל ועמוק, מקורי ומוכר, מהיר תנועה ועמוס תפניות בעלילה. צחקתי הרבה ובקול, ולא יכולתי להניח מהיד. הנאה צרופה.

לאהוב בלי סודות / קולין הובר
כנרת זמורה-ביתן, 2019
תרגום מאנגלית: ירון פריד
288 עמודים מודפסים

דניאלה ש. היא מבקרת הספרים של אתר דיומא

users: דניאלה ש.

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר