מיקי מאוס באור הזרקורים   מקור: פיקסביי (רודי ופיטר סקיטריאנס)

במהלך השנים, תוכן בבעלות דיסני היה חלק חשוב מהתכנים בנטפליקס, וזאת בעקבות עסקאות שונות בין בית העכבר לבין שירות הסטרימינג הגדול בעולם. עם זאת, בשנים האחרונות הסירה דיסני באופן הדרגתי הרבה מהתוכן שלה ששודר בנטפליקס – כמו, למשל, רוב סרטי מארוול. מגמה זו תימשך גם בשנת 2022, ועד שדיסני+ יושק בארץ, יהיו בנטפליקס ישראל עוד פחות תכני דיסני ממה שיש שם עכשיו.

כידוע, אולפני דיסני הם לא רק מיקי מאוס ומרי פופינס. בשנת 2019, רכשה חברת דיסני את אולפני פוקס, כך שהסרטים וההפקות של "פוקס המאה ה-20" מצויים כעת בבעלותה, וכן תוכניות הטלוויזיה שנעשו עבור אולפני FX. בנוסף, דיסני מחזיקה באולפני לוקאס ובזיכיון "מלחמת הכוכבים" שלו, בחברת מארוול עם היקום הקולנועי והטלוויזיוני המצליח שלה, באולפני האנימציה פיקסאר, בערוץ הטלוויזיה ABC, בסרטי טאצ'סטון ובעוד ערוצי תוכן רבים נוספים. הקטלוג של דיסני עצום והחברה מפגינה אגרסיביות רבה בהחזרת השליטה על התוכן שלה.

בסוף פברואר, יוסרו מנטפליקס כל הסדרות של מארוול שהופקו על ידי ענקית הסטרימינג והזכויות שלהן יעברו לדיסני. סביר להניח שהסדרות "דרדוויל" (שלוש עונות), "ג'סיקה ג'ונס" (שלוש עונות), "לוק קייג'" (שתי עונות), "איירון פיסט" (שתי עונות), "המעניש" (שתי עונות) ו-"המגנים" (עונה אחת), תהיינה חלק מדיסני+ עם הגעת שירות הסטרימינג לישראל.

גם סדרות שהופקו על ידי ריאן מרפי ואולפני "פוקס המאה ה-21" עבור נטפליקס, יוסרו מהשירות בסוף החודש, וביניהן שתי עונות של "סיפור פשע אמריקאי": "אמריקה נגד או. ג'יי. סימפסון" ו-" הרצח של ורסצ'ה". בנוסף, נטפליקס העולמית תאבד את הסדרה "אימה אמריקנית" של אולפני המאה ה-21 (בארץ הזכויות לסדרה זו הן של Yes), ואת הסדרה "פוזה" של אולפני טאצ'סטון.

אבל גם כאשר יושלם הקציר הנוכחי, בהחלט ייתכן שחברת דיסני מתכננת לקחת מנטפליקס עוד תוכן שקשור אליה. אמנם, אנחנו לא יודעים את פרטי החוזים בין שתי הענקיות, אבל בשנים האחרונות השקיעה דיסני הון ממון רב בהשבת התוכן שלה, אפילו במחיר רכישה בחזרה של עסקאות שטרם פקעו, אז למרות שמדובר בספקולציות, להערכתי יש סיכוי לא מבוטל שהסדרות להלן תוסרנה מנטפליקס במהלך החודשים הקרובים.

הדרמה הפוליטית של ריאן מרפי, "הפוליטיקאי", עלתה לראשונה בנטפליקס ישראל בספטמבר 2019, אך בוטלה לאחר העונה השנייה. הסדרה הופקה בשיתוף פעולה של אולפני ריאן מרפי ושל אולפני טאצ'סטון.

"ראצ'ד", יצירה נוספת של מרפי, היא סדרת פריקוול לסרט הקלאסי "קן הקוקייה" ובה מסופר סיפור הרקע של האחות ראצ'ד. למרות שראצ'ד שודרה בתור "תוכן מקורי" של נטפליקס, דיסני הייתה המפיצה הרשמית של הסדרה. ההסכם הראשוני של נטפליקס עם מרפי היה לשתי עונות, אבל כרגע אין תאריך יציאה לעונה השנייה ויהיה מעניין לראות אם דיסני תרצה לרכוש גם סדרה זו.

אגב, בשנת 2018, מרפי חתם עם נטפליקס על עסקת פיתוח למשך חמש שנים, עבור 300 מיליון דולר. ההסכם פוקע בשנה הבאה ויהיה מעניין לראות איזה אולפן יפיק את הסדרות והסרטים שלו בעתיד.

האתחול משנת 2018 לסדרת המדע הבדיוני הקלאסית "אבודים בחלל" אמנם הופק על ידי אולפני לג'נדרי והופץ על ידי נטפליקס, אבל העונה הראשונה הופצה גם על ידי אולפני "פוקס המאה ה-20". האם דיסני תרצה לנסות ולמשוך את זכויות העונה הראשונה? נחכה ונראה.

סדרת המתח "השורד מיועד" עם קיפר סאת'רלנד, נוצרה על ידי אולפני ABC ושודרה בערוץ ABC באמריקה. הסדרה בוטלה לאחר שתי עונות, אבל נטפליקס רכשה את הזכויות שלה והפיקה לה עונה שלישית ואחרונה (שלוש העונות של הסדרה זמינות בנטפליקס ישראל). עם זאת, דיסני עדיין מחזיקה בזכויות על שתי העונות הראשונות ואולי יש לה גם זכויות כלשהן על העונה השלישית. ייתכן אפוא שגם את "השורד המיועד", תרצה דיסני להשיב בחזרה מנטפליקס.

גם אם ספקולציות אלו לא תתממשנה, ניכר שדיסני נחושה לצמצם כמה שיותר את התוכן הקשור אליה בנטפליקס, וזאת בעיקר כדי לחזק את שירות הסטרימינג המוביל שלה – דיסני+ – ועל הדרך להחליש את המתחרה החזקה). מבחינת שוק הסטרימינג, חברת דיסני הגיעה באיחור לנשף, אבל היא סוגרת את הפער ממתחרותיה במרץ רב. שירות דיסני+ שהושק בנובמבר 2019, הגיע בסוף 2020 ל-94.9 מיליון מנויים ובסוף 2021 ל-129.8 מיליון מנויים, והוא כבר שירות הסטרימינג השלישי בגודלו בעולם – אחרי נטפליקס ופריים וידאו של אמזון ("מדד-דיומא – 15 שירותי הסטרימינג המובילים בעולם במספר מנויים בתשלום, נכון לתחילת 2022"). מלחמת שירותי הסטרימינג היא רק בתחילתה – ודיסני נחושה לחמש היטב את דיסני+ לקראת המערכה הגדולה.

שי שגב משמש כמבקר תרבות, קולנוע וטלוויזיה באתר דיומא. בשנים האחרונות משמש ככתב היין, האלכוהול והקולינריה הבינלאומית של Ynet, כתב התרבות והטכנולוגיה באתר ג'ירפה, עורך מגזין יין וגורמה, מגזיני תעופה, תיירות ומלונאות מובילים

users: שי שגב

עוד בנושא

אולי יעניין אותך

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר