צפייה בנטפליקס, אילוסטרציה   מקור: פקספיול

למרות שרוב הסרטים המקוריים שלה מתאפיים באיכות ירודה, נטפליקס עדיין שולטת ביד רמה בזירת הסטרימינג. למעשה, מדוע נטפליקס לא כל כך מודאגת אם הסרטים שלה טובים או טובים פחות, כל עוד יש שפע מהם.

היכולת של נטפליקס להסתגל לתנאים המשתנים של שוק הבידור הביתי היא הסיבה להמשך הצלחתה על אף התחרות העזה מול שירותי הסטרימינג האחרים. אולם, בשל המלחמה הניטשת בין שירותי הסטרימינג השונים, נטפליקס כבר לא יכולה להסתמך יותר רק על רכישת תוכן כדי לחזר אחרי מנויים. למזלה, חלוצת הסטרימינג מספיק מבוססת כדי להפיק הרבה סדרות וסרטים מקוריים אך אין לה תוכן איכותי כגון זה שקיים בדיסני+, הולו ו-HBO Max. ולכן, נטפליקס מפיקה עוד ועוד תוכן חדש בתקווה שהכמות תתורגם לאחוזי צפייה.

וזה עובד. המנויים של נטפליקס צופים כיום בתוכן מקורי הרבה יותר ממה שנהגו לצפות בעבר. לאחר הצמצום הזמני בהפקת סרטים וסדרות לאחר פרוץ מגפת הקורונה, ניכר שנטפליקס גמרה אומר לפצות על הזמן האבוד והיא משיקה לפחות סרט אחד חדש בכל שבוע. נטפליקס גם השיקה לאחרונה אירוע שיווקי משלה – "טאדאם: אירוע מעריצים גלובלי" (שם האירוע "Tudum" הוא הגרסא המילולית של הצליל המלווה את הופעת הלוגו). ב-"טאדאם" הראשון שנערך בספטמבר, נטפליקס עשתה חשיפה ראשונה לשבעים תכנים שיעלו בעתיד לבוא. וכך, נטפליקס נהנית מספריה הולכת וגדלה של תכנים מקוריים שמאפשרת לה לשמר מנויים קיימים ולמשוך מצטרפים חדשים.

"טאדאם: אירוע מעריצים גלובלי"

 מן הראוי לציין שבמקביל נטפליקס גם בונה את המוניטין שלה כמכונת פרסים אימתנית לאחר שהפיקה מספר מרשים של סדרות וסרטים שזכו בפרסים היוקרתיים ביותר מהאמי ועד האוסקר. עם זאת, על כל "האירי" או "רומא" מופקים אין ספור סרטי פעולה גנריים ושטחיים כמו "הודעה אדומה" ו-"הפשע האחרון", וחמישה סרטי קומדיה בינוניים של אדם סנדלר. אבל בשורה התחתונה, התוכן הבינוני משיג יותר הצלחה מאשר התכנים האיכותיים בהיבט שבאמת חשוב לנטפליקס – הרייטינג.

"הודעה אדומה"

אם בוחנים את התפוקה של שנת 2021, מגלים שרוב התכנים המקוריים של נטפליקס נעים על הקשת בין נשכח ותפל לבין איום ונורא. כמובן, התעקשותה של נטליקס להמשיך בתוכנית השאפתנית של סרט חדש בכל שבוע הופכת את כמות הכישלונות הרבה למפתיעה קצת פחות. כמה מהסרטים החדשים אמנם זכו לתקציב גדול כמו למשל "צבא המתים" ו-"הודעה אדומה", ושניהם זכו להצלחה מבחינת שיעור הצפייה, אבל גם בהם אין כל ערך מוסף מבחינת איכותי.

"צבא המתים"

חשוב להבין שחלק נכבד מסרטי המקור הגרועים הופכים ללהיטים האמיתיים מבחינת נטפליקס. אפילו לסרט הגרוע ביותר יש סיכוי לזכות במקום מכובד ברשימת עשרת הסרטים הנצפים ביותר המשתנה על בסיס יומי, וזאת משום שהאלגוריתם דוחף את התוכן המקורי של נטפליקס על פני תוכן נרכש. כך, למשל, "צדק של אב" בכיכובו של ג'ייסון ממואה, סרט זניח וכישלון אמנותי, קפץ למקום הראשון ברשימה כבר ביום הראשון ליציאתו ואילו הסרט "יש לו את זה" המיותר לחלוטין – גרסא מחודשת של הקומדיה הרומנטית "יש לה את זה" משנת 1999 – הפך לסרט באורך מלא הנצפה ביותר בנטפליקס בשבוע הראשון ליציאתו.

"יש לו את זה"

המספרים האלה לא אומרים בהכרח שהקהל יושב מול הסרטים האלה מההתחלה ועד הסוף. נטפליקס סופרת לפחות שתי דקות של זמן צפייה עבור מדדי הרייטינג הפנימיים שלה. לפי נטפליקס שתי דקות מספיקות כדי לקבוע שהבחירה בסרט הייתה מכוונת, וזה אומר שהמנוי הסקרן הממוצע שבוחר להפסיק את הצפייה בסרט לפני סופו (או אפילו עשר דקות לאחר תחילתו) ייחשב במספר הצפיות הכולל. זה לא תמיד היה המצב. נטפליקס נהגה לתייג סרטים כ-"נצפים" אם המשתמשים עברו לפחות 70% מזמן הסרט. ברם, נטפליקס גורסת כי מערכת עיבוד הנתונים הנוכחית משקפת בצורה מדויקת יותר את העניין הכולל של מנוי בודד בתוכן הנבחר.

כל זה אומר שמנויי נטפליקס "יצפו" בסרט מקורי אם האלגוריתם ידחוף אותו מספיק – גם כאשר מדובר בסרט גרוע. אבל תוכן נחות לא גורם לאנשים לבטל את המנוי שלהם לנטפליקס ולכן איכות ירודה היא פחות מסוכנת עבור שירות הסטרימינג מאשר עבור אולפני הסרטים המסתמכים על הצלחה בקופות.

בניגוד לאסטרטגיה הנקוטה על ידי שירותי סטרימינג מתחרים כמו פריים וידאו של אמזון, אפל TV פלוס ודיסני+ המתעדפים תוכן איכותי גם אם בכמות מצומצמת של כותרים, נטפליקס מעדיפה כמות על פני איכות. אמנם, הדבר יוצר רוויית יתר של תוכן בנטפליקס וזה אומר שיש סיכוי גבוה שהסרט שצץ על מסך הבית שלכם היום יהיה מאכזב או אפילו עלוב – אבל סביר להניח שתצפו בו בכל זאת. בכל מקרה, צפייה בסרט גרוע היא עדיין צפייה וזה השיקול המוביל של נטפליקס במלחמת שירותי הסטרימינג.

עם זאת, יש גם צד חיובי מאוד לאסטרטגיה הכמותית של נטפליקס. הנפח העצום של תוכן מקורי אומר שיש יותר הזדמנויות למיזמים מקוריים שאולפן הוליוודי לא היה מעז להעניק להם אור ירוק בדרך כלל (וזה תקף גם לשירותי סטרימינג שמעדיפים איכות "מובטחת"). קצב ההפקה האינטנסיבי מאפשר לנטפליקס להיות הרפתקנית יותר ביחס לפרויקטים שלה ואף לקחת סיכון עם יצירות פרובוקטיביות או יוצאות דופן. וכך, למרות שהגישה הכמותית מניבה הרבה מאוד תוכן בינוני או גרוע, אפשר למצוא בזכותה גם לא מעט פנינים נסתרות.

שי שגב משמש כמבקר תרבות, קולנוע וטלוויזיה באתר דיומא. בשנים האחרונות משמש ככתב היין, האלכוהול והקולינריה הבינלאומית של Ynet, כתב התרבות והטכנולוגיה באתר ג'ירפה, עורך מגזין יין וגורמה, מגזיני תעופה, תיירות ומלונאות מובילים

users: שי שגב

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר