צעירים חרדים מתפללים, 2014   מקור: לע"מ (קובי גדעון)

אתמול הוציא בג"ץ צו ביניים האוסר על הממשלה להעביר כספים לישיבות עבור תלמידי ישיבה שלא קיבלו פטור או דחייה משירות צבאי, או שדחיית השירות שלהם פקעה. בכך, נחתך הקשר הגורדי בין סוגיית הגיוס לבין קצבאות קיום לבני ישיבות מכאן ולהבא. חבל שהניתוק בין הסוגיות קרה בדרך זו, אבל טוב שקרה.

עד היום, צה"ל שימש למעשה בתור צג"ל (צבא גיוס לישיבות) כי הוא היה מזמן צעירים חרדים ללשכת גיוס לא על מנת לגייס אותם לצבא אלא כדי לשבץ אותם ללמוד בישיבה. צריך להבין (ועדיין לא להאמין) איך השיטה עבדה עד עתה: צעיר חרדי בן 18 היה מגיע ללשכת הגיוס ומצהיר שאינו רוצה להתגייס. המגייס משיב לו שאין בעיה, כל עוד הוא לומד בישיבה. "אבל אני איני מתאים לישיבה", היה עונה הצעיר "אני רוצה ללכת לעבוד וללמוד מקצוע, כדי שאוכל לפרנס משפחה". "לא", היה עונה לו המגייס, "לך ללמוד בישיבה והמדינה תשלם לך קצבת קיום". ואז הצעיר החרדי היה הולך לישיבה בעל כורחו ונשאר שם עד לקבלת הפטור משירות צבאי בגיל 26. במשך שמונה השנים הללו המדינה הייתה מממנת אותו כדי שילמד בישיבה. ובגיל 26, כשלצעיר כבר יש משפחה וילדים ואין לו עת ופנאי ללכת ללמוד מקצוע, הוא כבר היה ממשיך ללמוד בכולל, או עובר לעבוד בעבודות דחק.

עכשיו הסיפור האבסורדי הזה הסתיים – ותודה לבג"ץ. הצעירים החרדים יכולים לצאת סופסוף משעבוד לממסד החרדי לחירות אישית. מי שירצה לצאת ולעבוד או ללמוד מקצוע יוכל לעשות זאת ומי שירצה ללכת ללמוד בישיבה, ילך לישיבה. שחרור הצעירים החרדים ייצור רעידת אדמה כלכלית וחברתית בחברה הישראלית בכלל ובחברה החרדית בפרט. כך, למשל, שני מיליארד השקלים שניתנים כיום לבחורי ישיבות כקצבאות קיום יינתנו במקום לחיילים המשרתים שנה שלישית בשירות החובה. כל חייל בשנה השלישית לשירותו יקבל תשלום בסך המשכורת הממוצעת במשק ויחד עם כל ההטבות האחרות הקיימות כיום, ישתחררו לחיים האזרחיים עם למעלה ממאתיים אלף שקל בכיס.

ברור לכל שגם אחרי החלטת בג"ץ רובם המכריע של הצעירים החרדים ימשיכו לא להתגייס לצבא. לפיכך, המודל שחל על הערבים שאינם מתגייסים, צריך לחול עתה גם על החרדים. לערביי ישראל אין פטור בחוק משירות צבאי, אז הצבא פשוט לא מזמן אותם לשירות, וזה מה שצריך להיות גם ביחס לחרדים. דין צעיר חרדי כדין צעיר ערבי.

אם בג"ץ יתעקש ויורה להוציא צווי גיוס לחרדים, הרי בשם עיקרון השוויון, יסוד מוּסָד בבית המשפט העליון, הוא יהיה חייב להורות על הוצאת צווי גיוס גם לערבים, ערביות, דרוזיות, צ'רקסיות, ארמנים וארמניות שהצבא אינו מזמנם לגיוס. יצטרכו לזמן לשירות את כווווולם.

לסיום, תזכורת קטנה. ב-2003 הצעתי בכנסת הצעת חוק ברוח זו – לפטור את החרדים משירות, כפי שפוטרים את הערבים, ולא לשלם להם יותר קצבאות קיום מהמדינה. לצערי, הצעת החוק לא התקבלה. אולי עכשיו, שני עשורים אחרי, נזכה לראות סופסוף פתרון אמיתי לסוגיה שמשסעת את החברה הישראלית שנים רבות כל כך.

חיים רמון כיהן כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל

users: חיים רמון

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר