צמד מטוסי F-35I אדיר מטייסת 116   מקור: ויקיפדיה (דובר צה"ל)

הערב התפרסם כי יותר מ-400 טייסים ולוחמי אוויר התכנסו ליום עיון כדי להחליט מה לעשות לנוכח התקדמות החקיקה לצמצום עילת הסבירות. ההתכנסות נערכה על רקע התלבטותם של הלוחמים האם להמשיך ולשרת במילואים אם החוק יעבור. בפניהם הופיעו ארבעה – פרופ' סוזי נבות, חמי פרס, אביחי מנדלבליט ורוני אלשיך.

הזמנתו של אלשיך היא המוזרה מכל. מדובר במי שאיפשר ריגול לא חוקי כנגד אזרחים. מי שהבטיח לחסל את מח"ש וקיים את הבטחתו. מי שהתנהל התנהלות פושעת בפרשת מותו של יעקוב אבו אל-קיעאן. מוזר מאוד שדווקא אותו הזמינו לוחמי האוויר להסביר להם על סבירות ודמוקרטיה.

Israeli Police Commissioner Roni Alsheikh 2016 Israel Police 02

רוני אלשיך

גם היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אינו נטול אינטרסים זרים. הרי מנדלבליט קבע עוד לפני הרפורמה המשפטית כי נתניהו הוא סכנה לדמוקרטיה. הוא גם היה מי שהחליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו באשמת שוחד, אותו אישום שרק לאחרונה "המליצו" שופטי בית המשפט המחוזי לתביעה לחזור בה ממנו, אישום שעם התקדמות המשפט מתברר כיותר ויותר מופרך.

אני פונה לכל לוחמי האוויר שהשתתפו בפגישה זו, ושכולם עד אחד ראויים לאינסוף הערכה וכבוד מהציבור על תרומתם רבת השנים לביטחון המדינה. אם באמת ברצונכם להבין את הבעייתיות הדמוקרטית בעילת הסבירות הנוהגת בישראל ולהכיר את המחלוקת העמוקה אודותיה, הייתם צריכים לשמוע גם קולות אחרים.

מן הראוי היה לפנות לשופט נעם סולברג שקרא להגביל את תחולת עילת הסבירות כך שלא תחול על דרג נבחר (הצעת החוק של הקואליציה מתכתבת עם המתווה שהציע סולברג, ראו נעם סולברג, "על ערכים סובייקטיביים ושופטים אובייקטיביים"). אפשר היה לפנות גם לשופט אלכס שטיין שמתח ביקורת נוקבת על השימוש של בית המשפט העליון בעילה זו ("פסיקתא – עמדתו של אלכס שטיין ביחס לעילת הסבירות בפסק דין דרעי"). ואם שופטים מכהנים היו מנועים להגיע להתכנסות זו, ניתן היה להזמין את נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס שעמד על הפרובלמטיות של הסבירות במשפט המנהלי (ראו "פסיקתא – עמדתו של אשר גרוניס ביחס לעילת הסבירות בפסק דין רמון").

גם פרופ' דניאל פרידמן היה מסביר לכם מדוע שאלת סבירות החלטה איננה עניין לבית המשפט אלא לנבחרי הציבור (בעז לוי, "ממלכת המשפטנים; ראיון עם פרופ' דניאל פרידמן"). כדאי היה אפילו לפנות לפרופ' יואב דותן, שלאחרונה הציע מתווה אחר להגבלת הסבירות, משום שהוא היה מספר לכם – מעמדה של מי שמתנגד להצעת החוק הנוכחית – על הפגיעה הקשה של עילה זו בדמוקרטיה הישראלית (יואב דותן, "הדחה דרך בג"ץ – גידול פרא משפטי הפוגע בעקרונות יסוד של הדמוקרטיה הליברלית"). והכי הייתי מייעץ לכם לבקש לשמוע את נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, שלא זאת בלבד שהביע הסכמה לצמצום עילת הסבירות אלא אף אמר בפה מלא שניתן לבטלה כליל.

לפני שאתם לוחמי האוויר, שמגנים עלינו ימים כלילות, מקבלים החלטה כל כך הרת גורל לביטחונה של מדינת ישראל, רצוי שתקשיבו גם לכל אותם מומחים הסבורים שדווקא למען הדמוקרטיה – חשוב לצמצם את עילת הסבירות.

חיים רמון כיהן כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל

users: חיים רמון

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר