משרדי פרקליטות מחוז צפון בנוף הגליל   מקור: ויקיפדיה (אלמוג)
בתמונה משרדי פרקליטות מחוז צפון בנוף הגליל

פרשת הסרסור בסוהרות חשפה כשלים עמוקים בשב"ס שאת המרכזיים בהם תיארתי במאמר קודם שפרסמתי בבמה זו (ראו ניסים סופר, "פרשת הסרסור בסוהרות, חלק א' – הכשלים בכלא גלבוע והטיוח של השב"ס"). ברם, גם רשויות האכיפה נכשלו במתן טיפול ראוי בתלונות הסוהרות ובמקרה מסוים אף עולה חשד לפלילים מצדו של גורם המעורב בחקירה. יתרה מכך, מהתגלגלות האירועים אפשר לראות בבירור שללא החשיפות התקשורתיות והלחץ הציבורי שנלווה להן, המשטרה והפרקליטות היו קוברות את הטיפול בפרשה.

 

הטיפול של המשטרה בפרשת הסרסור הסוהרות

פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע נחשפה לציבור ביוני 2018, עם פרסום הכתבה של העיתונאי לירן לוי. ברם, אחת הסוהרות הגישה תלונה למשטרה כבר בנובמבר 2017, שבעה חודשים קודם לכן. אחרי הגשת התלונה הטיפול היה צריך לעבור באופן מיידי ליחידה הארצית לחקירות סוהרים (יאח"ס), המסופחת ללהב 433, היות שהתלונה נגעה גם לתפקודו של קצין המודיעין של הכלא, ראני באשא (יאח"ס היא היחידה המופקדת על חקירת סוהרים כפי שמח"ש מופקדת על חקירת שוטרים). אולם, חוקר המשטרה רס"מ אלון חייט שקיבל את תלונת הסוהרת, לא העביר את הטיפול ליחידה המוסמכת לטפל בה.

אין מידע ברור לגבי התנהלות החקירה בין נובמבר 2017 ליוני 2018 אולם ניכר שלא התבצע מאמץ חקירתי רציני ואפשר לומר באופן ודאי שבתקופה זו לא הייתה התקדמות משמעותית בחקירה.

כמה חודשים לאחר חשיפת הפרשה בתקשורת, טענה שב"ס כי "מיד עם היוודע המקרה בנובמבר 2017 נפתחה חקירת משטרה בנוגע לחשד להטרדה מינית על ידי אסיר ביטחוני בבית סוהר גלבוע. ביוני 2018, לאור ממצאים חדשים של קצין בודק מטעם שב"ס, חודשה והורחבה חקירת המשטרה בנושא". ברם, כפי ששב"ס לא טרח לטפל בפרשה לפני שהתקשורת דיווחה עליה, ברי שגם חקירת המשטרה לא הייתה מתחדשת אם הסיפור לא היה נחשף לציבור וזוכה לתהודה ציבורית.

ברגע שהטיפול בפרשה הגיע ליאח"ס נערכה חקירה נרחבת בפיקוח פרקליטות מחוז צפון. נגבו עדויות מהסוהרות שפנו ללוי ומסוהרים נוספים ששירתו בכלא גלבוע. קצין המודיעין באשא נחקר באזהרה וכך גם מפקד הכלא וסגנו. בחקירתו, הודה באשא כי ביקש להעביר סוהרות מסוימות לאגף לפי בקשתו של האסיר הביטחוני מוחמד עטאללה "משיקולים מודיעיניים" וכי שוחח עם האסיר "בעניין ההתנהגות שלו כלפי סוהרות" (ללא שדיווח על שיחות אלו ולא תיעד אותם).

בדצמבר 2018 הושלמה חקירת המשטרה ויאח"ס העבירה את ממצאיה לפרקליטות.

 

הטיפול של הפרקליטות בפרשת הסרסור הסוהרות

מלכתחילה, לא היו מרוצים בפרקליטות מטיב הראיות שנמצאו בחקירת יאח"ס והתיק הוחזר להשלמות חקירה. בקיץ 2020, הוגש כתב אישום נגד עטאללה בהאשמה כי ביצע מעשים מגונים בשלוש סוהרות. ברם, את התיק נגד קצין המודיעין העבירה פרקליטת מחוז צפון, אילנה ירושלמי, למשנה לפרקליט המדינה שלמה למברגר עם המלצה לסגרו מטעמי "חוסר ראיות". למברגר החליט לסגור את התיק וללוי נמסר מהפרקליטות כי "לא מצאו את היסוד הנפשי לביצוע עבירה פלילית" בפעולותיו של באשא.

ניסים פיניש ששירת כקצין המודיעין בכלא גלבוע לפני באשא, לא עשה דבר כאשר סוהרות התלוננו בפניו שעטאללה מטריד אותן מינית. פיניש לא העביר את הנושא לטיפול המשטרה, לא טיפל טיפול משמעתי באסיר ולא דיווח על התלונות הסוהרות למפקדיו. הוא נחקר באזהרה אך התיק נגדו נסגר בחוסר אשמה.

גם באסם קשקוש שפיקד על כלא גלבוע בעת התרחשות ההטרדות המיניות, לא טרח לטפל בתלונות של הסוהרות על ההטרדות המיניות של עטאללה. קשקוש נחקר באזהרה אבל גם התיק נגדו נסגר בחוסר אשמה.

 

פתיחה מחדש של התיק נגד באשא

ב-24 בנובמבר 2021, במהלך עדותו בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבדיקת בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, העיד מפקד הכלא פרדי בן שטרית, כי "סירסרו בחיילות חובה על מנת לספק חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים" (שטרית התכוון בדבריו לתקופה בה קשקוש שירת כמפקד הכלא).

אמירה זו של שטרית עוררה סערה ציבורית עזה, והשר לביטחון הפנים עמר בר לב פנה ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט בבקשה שיעיין מחדש בתיק החקירה. ב-14 בדצמבר, החליט פרקליט המדינה עמית איסמן לפתוח מחדש את התיק נגד באשא ולחקור "את החשד כי קצין המודיעין של כלא גלבוע הורה להעביר סוהרות לאגף הביטחוני לבקשת אסיר – ושם עשה בהן האסיר מעשים מגונים".

במאמרים הבאים בסדרה אבחן מה הייתה המטרה העיקרית מאחורי פתיחת התיק מחדש אבל נקדים ונאמר כי ההסבר שנתנה הפרקליטות באשר למטרת החקירה המחודשת בשקר יסודו. החשד כי באשא הורה להעביר סוהרות לאגף הביטחוני על פי בקשתו של עטאללה כבר אושש בחקירת המשטרה על פי הודאתו של קצין המודיעין עצמו. יתרה מכך, באשא אף הודה כי היה מודע להתנהלות לא נאותה של עטאללה ולא עשה דבר כדי למנוע אותה. אין אלא לתמוה מדוע נתנה הפרקליטות הסבר שקרי לפתיחת החקירה מחדש. במאמרים הבאים אדון בסיבות אפשריות אחרות לפתיחת התיק נגד באשא. אגב, לאחרונה דיווח לוי שמאז פתיחת החקירה מחדש "הפרקליטות גוררת רגליים ולא נעשו פעולות חקירה משמעותיות".

 

כישלון גורמי האכיפה

הטיפול של גורמי האכיפה בפרשת הסרסור בסוהרות התאפיין, לכל אורך הדרך, בנרפות ובאדישות. במשך שבעה חודשים, מהגשת התלונה למשטרה בנובמבר 2017 ועד לחשיפת הפרשה בתקשורת ביוני 2018, התנהלה החקירה על ידי גורם משטרתי שלא מוסמך לטפל בתיקים פליליים בהם יש חשד כלפי אנשי שירות בתי הסוהר. אחרי שיאח"ס השלימה את חקירתה, הגיע המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים למסקנה שאין מספיק ראיות להוכחת היסוד הנפשי לביצוע עבירה פלילית בתיק של באשא, על אף שהלה הודה שהעביר סוהרות לאגף של האסיר הביטחוני ועל אף ששוחח עם האסיר אודות התנהגותו כלפי הסוהרות. התיקים נגד פיניש ונגד קשקוש נסגרו בחוסר אשמה על אף שהשניים לא עשו דבר כדי לטפל בתלונות של סוהרות על התנהגותו של עטאללה.

מעבר לכך, ניכר שפעולות של גורמי האכיפה נעשו רק כתוצאה מלחץ ציבורי. החקירה הועברה ליאח"ס, שבעה חודשים אחרי פרסום הפרשה, רק משום שהפרשה נחשפה בתקשורת ועוררה תרעומת ציבורית. גם ההחלטה לפתוח את החקירה מחדש הייתה רק בגלל הסערה הציבורית שהתעוררה בעקבות דבריו של מפקד כלא גלבוע בוועדת הבדיקה לעניין בריחת האסירים. יתרה מזאת, ניכר שהפרקליטות נתנה הסבר כוזב לסיבה מדוע יש לפתוח את החקירה מחדש.

מלבד הכשלים של גורמי האכיפה עולה מבין השיטין חשד לביצוע עבירה פלילית במהלך החקירה הראשונית במשטרה. לאחרונה חשף לוי כי חייט, חוקר המשטרה שטיפל בתלונה שהגישה סוהרת בסוף 2017, דיווח לכאורה על התלונה של הסוהרת לקצין המודיעין באשא וחשף בפניו את החשדות נגדו. לוי הוסיף שבאשא עצמו אישר בעבר בשיחה עם מקורביו כי חייט עידכן אותו בדבר החשדות שהעלתה נגדו הסוהרת. עד עתה טרם נפתחה חקירת מח"ש בנושא.

פרשת הסרסור בסוהרות חשפה אפוא התנהלות כושלת ונרפית של המשטרה ושל הפרקליטות בצמתים מרכזיים של הטיפול האכיפתי. למעשה, רשויות האכיפה קברו את הטיפול בפרשה כבר פעמיים – לפני החשיפה ביוני 2018 ואחרי שהתיק נגד באשא נסגר בפעם הראשונה – ורק החשיפות בתקשורת והסערות הציבוריות שליוו אותן הביאו ל-"התעוררות" אכיפתית. אין אלא להצר שכך מטפלים גורמי האכיפה בפרשה חמורה כל כך.

ניסים סופר הוא פובליציסט ועורך אחראי באתר דיומא

users: ניסים סופר

אנדרומדה
השחיתות של גורמי שלטון בכירים כמו פרקליטות המדינה מקרינה על כל זרועות השלטון והחוק, כך שלמעשה אין כמעט מוסד שלטוני שאינו נגוע בשחיתות עמוקה. איך מטפלים בדבר כזה?

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר