גיא פלג   מקור: ויקיפדיה (אייל בן יעיש)

בניגוד לרבים אחרים איני יודע מה הסיבה לאסון הנורא בהר מירון ואיני יודע מי האשמים באסון. במובן זה נדמה שאני חלק ממיעוט קטן ביותר. רבים כבר יודעים מה הסיבה לאסון ורבים עוד יותר יודעים מי האשמים בכך.

זה קצת מפתיע שלכל כך הרבה אנשים יש כבר מסקנות כה נחרצות, כאשר מכלול הפרטים של האסון טרם נתבררו במלואם. על כל פנים, כחלק מהמעטים שעדיין חשים שאינם יודעים מספיק כדי להגיע למסקנה ראשונית בנושא, אצטרך לחכות לפרסום של תחקירים מפורטים יותר בנושא. אולם, ישנם שקרים ופייק ניוז שנאמרו בנושא, שאפשר להפריכם כבר עתה.

גיא פלג, כתב המשפט של חדשות 12, תקף את השרים אשר לחצו על גורמי המקצוע לאשר עלייה להר ללא הגבלה. כבר בבוקר יום שישי צייץ פלג שורה של ציוצים בהם הוא הביא צילומי מסך של כותרות. בין צילומי המסך אפשר היה למצוא את הכותרות הבאות: "השר דרעי סיכם עם השר אוחנה: לא יהיה הגבלות בהילולת רשב"י במירון"; "'מתווה מירון' בסיכום רה"מ: עליה להר תתאפשר ללא הגבלה"; "נתניהו אישר לחרדים: כניסה חופשית למירון בל"ג בעומר". בערב, במהדורה המרכזית, פלג חזר על אותה טכניקה של קריאת כותרות ("המהדורה המרכזית", 30.04).

שומע הצופה התמים וחושב שעד היום היו הגבלות נוקשות על מספר המגיעים להילולת בר יוחאי. ובכן, אכן היו הגבלות כאלו בשנה שעברה – עקב מגפת הקורונה. כלומר, הפוליטיקאים שלחצו להסיר את ההגבלות השנה התייחסו להגבלות הקורונה.

קרן מרציאנו התייחסה לאספקט זה כשהסבירה כי "הרבה ישיבות היו על מירון בשבועות האחרונים. החשש הגדול היה מפני הקורונה. רצו להגביל את מספר האנשים שיגיעו, רצו לאכוף את התו הירוק, אבל הפוליטיקאים לחצו ולחצו. הם רצו לעשות את האירוע הזה ללא כל הגבלה כדי שיהיו במירון כמה שיותר אנשים שחוגגים" ("מאקו", 30.04)

כלומר, אין שום קשר בין ההגבלות המדוברות לבין הגבלות עומס סטנדרטיות שאינן קשורות במגפה.

בא כתב המשפט הנכבד ופשוט מנסה להוליך שולל את הציבור. הפוליטיקאים אכן לחצו להסיר את ההגבלות הנובעות ממגפת הקורונה. ברם, מהדרך בה פלג מציג את הדברים משתמע שישנן הגבלות עומס קבועות על ההגעה להילולה, ואוחנה והפוליטיקאים האחרים – ברצונם להפיק רווח פוליטי – ביטלו אותן. ככה עושים פייק ניוז.

יתרה מזאת, פלג ידע לבטח שמדובר בהגבלות קורונה. בצילום מסך של הכותרת שעסקה בסיכום דרעי-אוחנה, מופיעה בכותרת המשנה התייחסות מפורשת של דרעי לקורונה כמקור ההגבלה. פועל יוצא, תכף לאחר העלאת הציוצים בנושא, רבים בטוויטר הגיבו בביקורת נזעמת על פלג. כך, למשל, העיתונאי יאיר לוי שאל אותו בתגובה "איך אתה מקשר הגבלות קורונה לאסון?".

יאיר שרקי, כתב לענייני דתות בחדשות 12, צייץ באותה שעה של בוקר יום שישי: "יש פה עכשיו ערבוב לא הוגן בין ההגבלות אפידמיולוגיות *בנושאי הקורונה* שלא היו, (ואותן דרעי ביקש למנוע), ובין ההגבלות והניהול של הצפיפות והבטיחות במקום שנדרשים מידי שנה, גם בלי קשר למגיפה עולמית". שרקי לא ציין את פלג בציוץ שלו אולם לאור סמיכות הזמנים לא מן הנמנע שזה היה בתגובה לציוצים של הקולגה שלו לערוץ. וכך, כנראה, הבין זאת פלג שצייץ בתגובה: "לסיכום ציוצי האחרונים. ממשלת ישראל עסקה כולה בארגון הארוע. השרים רבו על קרדיט. אוחנה, רגב, דרעי, נתניהו. עכשיו יגלגלו אחריות. ושלא יבלבלו עם התערבות 'רק בעניין הגבלות קורונה' זה בדיוק אותו הדבר. לחץ על גורמי המקצוע לאשר כמות אנשים גדולה בצפיפות".

בשידור בערב יום שישי חזר פלג על טיעון דומה הקושר בין הגבלות הקורונה לבין הצפיפות באירוע: "עכשיו באים מהבוקר ומנסים לערבב אותנו... ואומרים: 'מה פתאום! השרים היו מעורבים, אבל הם היו מעורבים רק בעניין מתווה קורונה כן או לא'. אבל מהו אותו מתווה קורונה? בדיוק הנקודה הזו – צפיפות; מרחק בין אנשים; מספר אנשים בתוך מקומות צפופים מאוד – זה מתווה הקורונה".

אין ספק שכמו הגבלות עומס גם הגבלות הקורונה קשורות במספר אנשים ובצפיפות. לפיכך, יש לשאול האם בגלל הלחץ של הפוליטיקאים לאשר עלייה להר ללא הגבלות קורונה – הגיעה כמות אנשים גדולה יותר מאי פעם להילולה? האם הסרת הגבלות הקורונה הביאה ליצירת צפיפות חסרת תקדים במתחם? הייתכן שהפייק ניוז של פלג עלה בדרך מקרה על הסיבה האמיתית לאסון?

כדי לענות על שאלות אלו יצאתי לבדוק כמה אנשים הגיעו להילולה בהר מירון בשנים עברו.

 

מספר החוגגים בהילולת רבי שמעון בר יוחאי

בשנה שעברה אישרו רק ל-150 איש להגיע להדלקות בהר מירון וזאת, כאמור, בגלל השתוללות מגפת הקורונה. מנכ"ל המרכז למקומות קדושים שאמון על אתר רשב"י, אמר אז: "ההר שומם. כמעט שועלים הלכו פה. מי שרגיל היה לראות את מאות-האלפים – ותראה את הפרנצ'ס הריקים. אי אפשר שזה לא יקרע את הלב. מצד שני, אנחנו רואים מה קורה עכשיו בארץ, ויש חשש של הידבקות בנגיף הנוראי. כשעשינו חשבון – עם כל הכאב והצער שישנו, והוא ישנו – אני יודע שמה שעמד לנגד מקבלי ההחלטות היה חד-משמעית שלומו ובריאותו של הציבור".

כך התנהלה ההילולה בשיא מגפת הקורונה, אבל כמה חוגגים הגיעו אליה בשנים לפני פרוץ המגפה?

ובכן, בשנת 2019, המשרד לשירותי דת דיווח על 230 אלף איש שהגיעו למירון. הדיווח נמסר עוד בטרם הסתיימה ההילולה, כלומר מספר החוגגים הכולל שהגיע להילולה היה גבוה אף יותר. למעלה מ-5,000 שוטרים נפרשו במקום כדי לשמור על הסדר.

בשנת 2018, המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים דיווח על למעלה מ-200 אלף איש שהגיעו למירון – וגם דיווח זה ניתן עוד בטרם הסתיימה ההילולה. למעלה מ-5,000 שוטרים נפרשו במקום.

בשנת 2016, במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים העריכו עוד בטרם הסתיימה ההילולה כי עד זמן הדיווח הגיעו כ-200 אלף איש למקום, והוסיפו העריכו כי עד סוף ההילולה יגיע מספר החוגגים לכ-350 אלף איש. כ-4,500 שוטרים ולוחמי משמר הגבול שמרו על הסדר.

בשנת 2013, המשטרה דיווחה כי בזמן ההדלקה נכחו במתחם הקבר במירון כ-100 אלף חוגגים, ובבוקר כבר הגיע מספרם לכ-200 אלף, כאשר רבבות אנשים עדיין עשו את דרכם ממרכז הארץ להילולה.

בשנת 2011, דווח ב-Ynet על כ-200 אלף חוגגים שהגיעו לתחילת האירוע ועל עוד יותר מ-150 אלף איש נוספים שצפויים להגיע להמשך ההילולה. מספר השיא של האנשים על ההר נרשם לפנות בוקר – כשעל פי הערכות המשטרה שהו במקום כ-310 אלף בני אדם.

בשנת 2010, המשטרה דיווחה על כ-400 אלף חוגגים המשתתפים בהילולה במירון.

עולה, אפוא, כי בעשור האחרון נהגו להשתתף באירוע בין 200 ל-400 אלף איש.

ברם, כדי לקבל פרספקטיבה היסטורית לגודל האירוע כיום, בדקתי גם כמה חוגגים הגיעו להילולות שנערכו בארבעת העשורים הראשונים של מדינת ישראל.

בשנת 1952, דווח בהארץ על כ-40 אלף איש שהתכנסו במירון בליל ל"ג בעומר. המשטרה גייסה מאות שוטרים מכל רחבי הארץ כדי לשמור על הסדר.

בשנת 1960, דווח בהארץ על צפי לביקורם של 100 אלף חוגגים.

בשנת 1966, דווח במעריב על צפי לבואם של 100 אלף איש. המשטרה שלחה 280 שוטרים כדי לשמור על הסדר.

בשנת 1977, משרד הדתות חזה כי בהילולה ישתתפו כ-150 אלף חוגגים. אומדן זה התבסס על הערכת מספר החוגגים בשנה קודם לכן, שהגיע לדעת המשטרה לכדי 140 אלף איש. בשטח נפרשו מאות שוטרים ואנשי מג"ב.

בשנת 1984, דווח במעריב כי למעלה מ-100 אלף איש שהו בו זמנית באתר בשעות אחר הצהריים של יום ל"ג בעומר, וכי המספר של כלל המבקרים שפקדו את האתר בהילולה נאמד ב-150 אלף איש "ויש מי שטוען שזהו אומדן צנוע ומספר המבקרים גדול יותר".

כלומר, הילולת רבי שמעון בר יוחאי הפכה להמונית עוד בשנים הראשונות של המדינה, ומספר החוגגים רק הלך וגדל ככל שהאוכלוסייה בישראל גדלה וככל שהפופולריות של ההילולה גברה.

עתה, נותר לנו רק לבדוק כמה הגיעו לאירוע השנה.

Lag BaOmer Maariv 1977

דיווח על הילולת רבי שמעון בר יוחאי, "מעריב", 3 במאי 1977

 

כמה הגיעו השנה להילולת רבי שמעון בר יוחאי?

בתחילת שבוע שעבר, דווח באתר Ynet כי מארגני ההילולה צופים לכ-200 אלף שאנשים שיגיעו לחגיגות מערב יום חמישי ועד לכניסת השבת. כ-5,000 שוטרים הוקצו לשמירה על הסדר.

בזמן האסון שהו במירון "כמעט מאה אלף איש" על פי הדיווח של הארץ, "מאה אלף אנשים לכל הפחות" על פי הדיווח של Ynet ו-"יותר מ-100 אלף בני אדם" על פי הדיווח של כלכליסט.

כלומר, מספר הנוכחים במירון בזמן האסון לא היה גדול מהרגיל. למעשה, מדובר במספר נמוך באופן משמעותי מהמקובל בהילולת בר יוחאי מזה שנים רבות.

ואכן, בכתבה שפורסמה שעות ספורות לפני האסון העריכו בהארץ כי עד השעה 20:00 הגיעו להילולה עשרות אלפי אנשים. כתבת הארץ אף דיווחה כי מספר המשתתפים קטן ביחס לשנים רגילות והסבירה כי "הירידה במספר המשתתפים בהילולה מיוחסת בין השאר לקושי של חסידים רבים שמגיעים מחו"ל להשתתף באירוע השנה. כמו כן, ניכרת ירידה במספר המשתתפים באירוע שאינם חסידים, שפוקדים את ההר בשנים רגילות".

האם פלג לא טרח לבדוק את הדיווחים על מספר המגיעים לאירוע השנה לפני שהחל להגיב בנושא?

 

פייק ניוז – קווים לדמותו

כאשר בוחנים את ההיסטוריה של מספר החוגגים בהילולת רבי שמעון בר יוחאי, ההטעיה המבישה שחבויה בציוצים של פלג ובדיווח שלו במהדרוה המרכזית, ברורה אף יותר.

כאמור, איני יודע מה הסיבות לאסון. מה שכן אפשר לדעת הוא שגם לאחר שהסירו את הגבלות הקורונה, מספר החוגגים בהילולה השנה היה נמוך באופן משמעותי בהשוואה למקובל בשנים האחרונות ואף בהשוואה למקובל בעשורים האחרונים.

ואם מספר הנוכחים בחגיגה השנה לא היה גבוה יותר ממה שהיה בעשורים האחרונים, הרי הטיעון של פלג אודות הסרת ההגבלות, וכן גם "התיקון" שלו ביחס ל-"לחץ על גורמי המקצוע לאשר כמות אנשים גדולה בצפיפות", לא באו רק להטעות את הצופים באשר לסוג ההגבלות המדוברות, אלא גם להוליך אותם שולל לגבי התוצאה של הסרתן.

וכך לוקחים עובדה אמיתית והופכים אותה לפייק ניוז.

ניסים סופר הוא פובליציסט ועורך אחראי באתר דיומא

users: ניסים סופר

הנתונים מדברים
בס"ד
לענ"ד יש להציב לנגד עיננו נתונים חשובים ומשמעותיים לא פחות מהנתונים שהצגת והם היקף ההתערבות של השוטרים/סדרנים במתחם שמהווים פקטור קריטי בהבנת האסון והגורמים לו.
בעבר הלא רחוק לא היו חניונים ושאטלים אלא אנשים עלו עם רכבם להר מה שגרם לפקקים ארוכים ואלה היו מטרד ומפריעים לסדר היום של תושבי האיזור בשל כך החלו לישם חניונים והגעה מרוכזת באוטובוסים שאגב גם הם יוצרים פקקים ארוכים והעליה להר יכולה להתמשך בין שלוש לשמונה שעות מכרמיאל! מה שמוכיח שהשיטה אינה עובדת והמצב אולי אפילו החמיר עקב הגעה המונית ולא טיפין טיפין כמו שהיה בעבר.
לגבי האסון נותר לי לומר באופן חד משמעי שנעשתה שם טעות אנוש פשוטה של שוטרים/סדרנים שחסמו את המעבר ללא שום סיבה מוצדקת מה שגרם לעומס עצום באותן דקות ספציפיות ללא קשר לכמות האנשים שמגיעים להר באירוע מתגלגל.
לאורך השנים בעליתי למירון להילולת התנא האלוקי רשב"י נחשפנו להתנהגות לא מקצועית כלל של השוטרים בשמירה על הסדר ובטחון העולים להר ואנו יודעים שמה שקרה השנה היה יכול להמנע אם פשוט השוטרים לא היו שם כמו שלא היו שם בעבר אלא עם נוכחות מצומצמת יותר (פרט לאירוע קריסת הגג בשנת 1912 בימי השלטון התורכי/בריטי.)
לכן אם לפי הנתונים לא השתנו מספרי העולים להר אזי הנוכחות המשטרתית מיותרת ומסכנת את החוגגים אומנם ישנו סדר מסויים אך אינו מצדיק את עצמו מפני המסה הקריטית שמגיעה להר יחד עם כך נמצא שרק השוטרים אשמים בתוצאה האיומה ולכן הם צריכים לתת את הדין בלבד ולשאת בתוצאות הרצח מדרגה ראשונה של 45 גברים וילדים
ללא כוונת תחילה.


תושב מירון
כל מילה בסלע.
יש להוסיף שאכן המשטרה נושאת באחריות ובעיקר האשמה דווקא בגלל הגבלות הקורונה, צמצום מספר ההדלקות הפעילות בהר בניסיון להפחית פעילות גרם לכך שהייתה למעשה אפשרות אחת בלבד עבור מי שרצה להשתתף בהדלקה, מה שגרם לדוחק הנורא

אולי יעניין אתכם